joi, ianuarie 28, 2016

Experiment iresponsabil marca Antena 1

      Sâmbăta trecută (23 ianuarie) am asistat la jurnalul de 19 de la Antena 1 la un "experiment inedit": cine ajută un om fără casă atunci când îi este frig. Idee nobilă, în spiritul educației creștine: ajută-ți aproapele! Nu poți să stai deoparte când cineva are nevoie de ajutor.

sursa: captură de ecran a site-ului www.a1.ro
      Pe scurt, pentru cei care nu au văzut emisiunea, în experiment (îl găsești AICI, pe siteul a1.ro) reporterul sună la interfon aleatoriu prezentându-se drept un om al străzii care are nevoie să se încălzeasca și el (într-unul dintre cazuri și cu alți "colegi") în scara blocului. Evident că nimeni nu deschide. Doar portarul unuia dintre blocuri (da, pe bulevardul Decebal sunt blocuri cu portar) care îl refuză scoțându-și agale mâncarea dintre dinți. Într-un final deschide necondiționat ușa blocului o doamnă.

      Măi, oameni buni, v-ați tâmpit?! Eu știu că în zilele de week-end e greu să-ți faci jurnalul și trebuie să inventezi subiecte, dar măcar inventați responsabil! În afară de cei cu studiu de caz, despre care mai știi câte ceva, homleșii sunt o loterie. Mai mult o ruletă rusească! Câteva motive pentru care nu aș deschide ușa blocului unui homeless:
- scara blocului este un loc îngust în care nu îmi doresc să mă întâlnesc cu o persoană necunoscută, din grupa "de risc"
- un homeless nu are ce pierde, deci atunci când "se radicalizează" o face cu determinare
- îi lipsesc de toate așa că orice poate fi valorificat este binevenit. Oamenii mai lasă pe scară un cărucior pentru copii, o bicicletă, o lopată, niscaiva încălțăminte la ușă
- foarte binevenite sunt și apometrele de la subsol. Sau repartitoarele de căldură. Nu știați de asta, nu-i așa?
- prin scara blocului trec copii și copile cu telefoane mobile și bijuterii
- din scara blocului homlessul are acces direct la lift. Liftul este un loc îngust, foarte îngust, în care îți este foarte greu să te aperi de un eventual atacator. Doar dacă ai cursuri de autoapărare. Eu nu sunt prea liniștit să știu că soția se întâlnește cu un cetățean din ăsta în lift. Sau fata mea sau copilul meu...
- unii bătrâni deschid ușa din bunătate, să dea de pomană o bucată de pâine și se trezesc jefuiți. Unii nu se mai trezesc. Am văzut o reconstituire din categoria asta.
- unii homleși sunt și nesimțiți: își fac nevoile direct în scara blocului. Am locuit într-un bloc a cărui ușă nu se încuia. Într-o iarnă se cuibărise o homlessă care, după ce că mirosea urât și-a mai făcut și treaba mare sub scară. Am locuit și la parterul unui bloc. Era vară. Și stăteam cu fereastra deschisă peste noapte. De la pervaz la sol nu era mai mult de un metru. Într-o dimineață ne-am trezit în miros de rahat fermentat. Langă perete, pe dinafară, dormea o homlessă. Degeaba am rugat-o frumos să se mute. S-a depărtat vreo 5 metri, în grădina blocului, s-a  c...t și s-a întors la culcuș. A plecat când a crezut ea de cuviință, adică vreo 3 ore mai târziu când bătea soarele în locul în care se așezase. Deci... nu!
- unii homleși cosumă alcool. La factorii de risc de până acum adăugați și starea de ebrietate. Plus recipientele pe care le lasă în urmă. Dacă mai și fumează... cum să iasă afară pe ger de -20 de grade Celsius?

      Mi-aș fi dorit ca reportajul Antenei 1 să aibă și un punct de vedere de la sectorist. Că pe aia cu religia și... multiculturalitatea le-am înteles. Și cred că acum le înțeleg și nemții. Și ar trebui să știți că există adăposturi în care asistenții sociali i-au invitat pe acești oameni fără adăpost pe perioadele  de ger extrem. Unii au refuzat pe motiv  că "nu îi lasă cu țigări" sau că "pierd locul."

      Îmi plac materialele  voastre și nu aș vrea să îmi schimb părerea dintr-un motiv atât de banal ca o zi de week-end fără evenimente. Hai să inventăm subiecte într-un mod și de o manieră responsabile!

Niciun comentariu :

Publicitate